Grundbog i biblioteksdidaktik publiceres september 2017 – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

IVA > Nyheder > Grundbog i biblioteksd...

22. december 2016

Grundbog i biblioteksdidaktik publiceres september 2017

UDGIVELSE

Til studiestart 2017 ligger en grundbog i biblioteksdidaktik klar til studerende ved biblioteksuddannelserne, biblioteksformidlere på efteruddannelse og andre interesserede.

Grundbogen er en gennemgang af biblioteksfaglige genstandsfelter – både inden for digital dannelse og kulturel dannelse – og teori om bibliotekets udvikling samt biblioteksdidaktik. Til hvert kapitel hører en række studieøvelser, der fra et meta-perspektiv sætter fokus på og træner læseren i biblioteksdidaktiske greb inden for alle de tre tilgange: den formidlende, den stilladserende og den vejledende.

Forfatterholdet består af undervisere fra bl.a. KU og SDU: Jens Jørgen Hansen, Rune Eriksson, Trine Schreiber, Gry Guldberg, Lennart Björneborn, Henrik Jochumsen og Cecilie Laskie.

Læs mere på forlagets hjemmeside.

Om bogen siger forfatterne:

"Bogen er vigtig, fordi den kan bidrage til at udvikle biblioteksformidleres refleksion over deres praksis. Samtidig kan den udvide forståelsen af biblioteksarbejdets forskellige pædagogiske opgaver – både i forhold til at formidle og vejlede om kulturelle produkter og services samt etablere møder og aktiviteter for borgere i biblioteksrummet."

- Jens Jørgen Hansen, SDU

"Det digitale mediemiljø har ændret samfundet, ikke mindst dets kommunikationsformer og de måder folk erhverver og deler information og viden på. Det indebærer etableringer af nye typer læringsnetværk og –miljøer, som biblioteket skal finde sig til rette i, men også skal bidrage til. En biblioteksdidaktik skal give veje til, hvordan biblioteket finder sin plads heri samtidig med, at den skal vise, hvordan biblioteket hjælper andre til at deltage i udformningen af de nye kommunikationsformer og organiseringer af viden. Det er blandt andet ideen med denne bog om biblioteksdidaktik."

- Trine Schreiber, IVA, KU