Ansatte på Det Informationsvidenskabelige Akademi – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

IVA > Ansatte

Martin Muderspach Thellefsen

Martin Muderspach Thellefsen

Lektor

  • Det Informationsvidenskabelige Akademi - Forskning

    Frederik Bajers Vej 7K, 9220 Aalborg Øst, Bygning: 309

    Telefon: +45 98 77 30 55Mobil: +45 52 17 04 60

Primære forskningsområder

  • Vidensorganisation og vidensorganisationsteori
  • Semiotik og forholdet mellem repræsentation, mediation og erkendelse
  • Brugerinteraktion og computersemiotik

Undervisnings- og vejledningsområder

Undervisningsområder:

  • Teorier og metoder i informationsvidenskaben
  • Videns- og informationsteori
  • Semiotik, kommunikation og retorik
Vejlederprofil:
 
Min træffetid er: aftales løbende.

Gode råd i forbindelse med planlægning af projektvejledning

Tag kontakt til din vejleder så hurtigt som muligt.

Vær opmærksom på at få aftalt og afstemt forventninger på det første vejledningsmøde.

Have altid en plan med når du kontakter din vejleder, dvs. vær forberedt, tænk nøje over hvad du vil have svar på og vær ude i god tid.

Jeg læser ikke hele opgaver, men gerne tekstuddrag, hvis omfang kan variere efter aftale. Problemformuleringer og metodeafsnit læser jeg gerne flere udgaver af.

Inden man kommer til vejledning forventer jeg, senest 2 arbejdsdage før træffetiden, at have modtaget noget tekst samt en medfølgende mail, hvori det fremgår hvad du som studerende gerne vil have vejledning om. Dvs. enten en dagsorden for vejledningsmødet, eller konkrete spørgsmål.

Jeg vejleder som udgangspunkt ikke over mail, men jeg kan kontaktes på mailen. Almindeligvis kan du forvente svar samme dag. Min emailadresse er cpx896@ku.iva.dk.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at få en vejledningsaftale i stand, eller man på anden måde er forhindret, kan vi overveje en telefonisk vejledning. Mit telefonnummer på DB er 98 77 30 55.

Det er en god idé at afklare ambitionsniveau ved det første vejledningsmøde. Det er dog vigtigt at pointere, at vejlederen ikke kan garantere at opgaven får en bestemt karakter. Men det er fint at få afklaret, både med sig selv og med vejlederen, hvor meget man vil arbejde, og hvilket resultat man stræber efter.

Mine forventninger til mine studerende er er:

  • At I arbejder seriøst og ansvarligt.
  • At I overholder aftaler, eller i god tid melder afbud hvis I er forhindrede.
  • At I angiver status for den tekst jeg skal forholde mig til – dvs. er der tale om en skitse, et udkast, en (næsten) færdig tekst.

I kan forvente af mig

  • At jeg er forberedt, og har læst og tænkt over det som I har afleveret.
  • At jeg forholder mig konstruktivt til jeres opgave.
  • At jeg er her for at hjælpe.

Det er dig som studerende der tager initiativ til at aftale vejledning. Teksten, arbejdet, initiativet og ansvaret for produktet er dit. Du er med andre ord den udfarende kraft i samspillet mellem os. Det er således dig, der vælger hvad vejledningen skal bruges til.

Det er svært at fastsætte et bestemt tidsforbrug til vejledning, da behovet for vejledning varierer. Jeg opererer derfor ikke med et bestemt maks. antal møder eller tid. Hvis I er ved at nå et for stort tidsforbrug, skal jeg nok meddele jer det i god tid.

Med ønsket om et godt samarbejde

Martin Thellefsen

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Introducing a semeiotic-inspired concept of information for library and information science - breaking the boundaries of documents

    Thellefsen, M. M., Thellefsen, T. L. & Sørensen, B. jul. 2015 I : Studia Kulturoznawcze. 1, 7, s. 267-280 14 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  2. Udgivet

    The Concept of Information in Library and Information Science: A field in search of its boundaries: 8 short comments concerning information

    Thellefsen, T. L. (red.), Thellefsen, M. M. (red.), Sørensen, B. (red.), Floridi, L., Brier, S., Sørensen, B., Thellefsen, M. M., Thellefsen, T. L., Dervin, B., Herold, K., Hasle, P. F. V. & Buckland, M. 2015 I : Cybernetics & Human Knowing. 22, 1, s. 57-80 23 s.

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  3. Udgivet

    Collateral Experience a prerequisite for signification

    Sørensen, B., Thellefsen, T. L. & Thellefsen, M. M. 2014 Charles Sanders Peirce in his own words: 100 years of semiotics, communication and cognition. Thellefsen, T. & Sørensen, B. (red.). Mouton de Gruyter, Kap. 86, s. 557-560 4 s. (Semiotics, Communication and Cognition).

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  4. Udgivet

    The Information Concept of Nicholas Belkin revisited – some semeiotic Comments

    Thellefsen, T. L., Sørensen, B. & Thellefsen, M. 2014 I : Journal of Documentation. 70, 1, s. 74 - 92 19 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  5. Udgivet

    A Pragmatic Semeiotic Perspective on the Concept of Information Need and its relevance for Knowledge Organization

    Thellefsen, M., Thellefsen, T. L. & Sørensen, B. 2013 I : Knowledge Organization. 40, 4, s. 213-224 12 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  6. Udgivet

    Concept theory and semiotics in knowledge organization

    Friedman, A. & Thellefsen, M. 2011 I : Journal of Documentation. 67, 4, s. 644-674 31 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  7. Udgivet

    The semeiotic of knowledge representation – profiling conceptual knowledge

    Thellefsen, M., Thellefsen, T. & Sørensen, B. 23 sep. 2011 From first to third via cybersemiotics: A festschrift honoring Professor Søren Brier on the occation of his 60th birthday. Thellefsen, T., Sørensen, B. & Cobley, P. (red.). Samfundslitteratur, s. 395-422 27 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  8. Udgivet

    Knowledge Organization, Concepts, Signs: A Semeiotic Framework

    Thellefsen, M. 19 okt. 2010 193 s.

    Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

  9. Udgivet

    Signifikans-effekter, Google og biblioteksvidenskab

    Thellefsen, M. M. & Thellefsen, T. 2005 I : Dansk Biblioteksforskning. 1, 2, s. 19-28

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

Udvalgte aktiviteter

  1. Deltager:

    Teaching for Active Learning 2015

    3 nov. 2015
    , Teaching for Active Learning 2015
  2. Deltager:

    P4 Trekanten Eftermiddag

    DR,
    6 maj 2015
  3. Deltager:

    Hvorfor stoler vi mere på forskere i hvide kitler?

    Videnskab.dk,
    14 nov. 2014
  4. Taler:

    Peirce Prague Concerence

    2 nov. 2014
    , Peirce Prague Concerence
  5. Anmelder:

    iConference 2015

    2014
  6. Taler:

    First European Pragmatism Conference

    19 sep. 2012
    , First European Pragmatism Conference
  7. Deltager:

    Conference on Cybersemiotics and other transdisciplinary studies of distributed cognition and communication

    23 sep. 2011
    , Conference on Cybersemiotics and other transdisciplinary studies of distributed cognition and communication

ID: 44929070